کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه روز جمعه گذشته از بین رفتن فرصت دیدار میان رهبران اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین ابراز تاسف کرد و کشورهای اروپای شرقی را عامل برگزار نشدن چنین دیداری معرفی کرد.

کرملین، کاخ ریاست جمهوری روسیه روز جمعه گذشته از بین رفتن فرصت دیدار میان رهبران اتحادیه اروپا و ولادیمیر پوتین ابراز تاسف کرد و کشورهای اروپای شرقی را عامل برگزار نشدن چنین دیداری معرفی کرد.
یک هفته پس از دیدار سران ایالات متحده آمریکا و روسیه در ژنو؛ آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون از تمایل خود برای برگزاری دیداری با ولادیمیر پوتین به منظور گفت‌وگو درباره منافع اروپا خبر داده بودند.
با این حال رهبران ۲۷ کشور اتحادیه اروپا که در نشست شورای اتحادیه اروپا در بروکسل حضور دارند، به دلیل مخالفت کشورهای بالتیک، لهستان، سوئد و هلند امکان چنین دیداری را منتفی کردند.
آقای پسکوف همچنین با انتقاد شدید از کشورهای اروپای شرقی به دلیل مسدود کردن امکان گفت‌وگو برای چنین دیداری گفت: «می‌دانیم که گروهی از کشورها مخالف بودند و آن‌ها را می‌شناسیم. پیش از همه کشورهای تازه اروپایی با این مذاکرات مخالف بودند. همان کشورهایی که همیشه بی‌پایه و اساس از تهدید روسیه صحبت می‌کنند.»
جریان‌های غرب‌گرا در کشورهای شرق اروپا که از پس از جنگ جهانی دوم تا سه دهه پیش در بازه‌ای چهل ساله در بلوک شرق بودند و از اقمار اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رفتند، در دو دهه اخیر و به‌ویژه پس از به قدرت رسیدن ولادیمیر پوتین، رویکرد دوری از این کشور و تلاش برای نزدیکی به اتحادیه اروپا و ناتو را در پیش گرفته‌اند.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه هم کشورهای اروپایی را به پایداری در جو و ذهینت روس‌ستیزانه متهم کرد.
پیش از این اوکراین، کشوری که بیشترین درگیری مستقیم با روسیه را دارد از فرانسه و آلمان برای ابراز تمایل به گفت‌وگوی مستقیم با ولادیمیر پوتین توضیح خواسته بود.

https://per.euronews.com/2021/06/25/kremlin-regrets-reluctance-engage-dialogue-between-eu-vladimir-putin


توضیح: (برگرفته از منابع رسمی خبری)
-بعداز ملاقات اخیر رئیس جمهور آمریکا با پوتین (ژنو در روز ۱۶ ژوئن-۲۶ خرداد) ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بود: نشست مشترک با رئیس جمهوری روسیه حاوی"گفتگویی برای دفاع از منافع اتحادیه اروپا" خواهد بود. وی تأکید کرده بود: اتحادیه اروپا نباید در دیپلماسی خود با روسیه تنها به واکنش نشان دادن اکتفا کند.
-در جریان نشست سران ۲۷ کشور اروپایی در بروکسل که پنجشنبه گذشته (۳ تیر) برگزار شد؛ لهستان و کشورهای حوزه بالتیک با اعلام این خبر که اروپا با ارائه این پیشنهاد یک "پیام اشتباه" برای روسیه می‌فرستد، با درخواست دو قدرت اول اروپا موافقت نکرده و از همین رو رهبران اتحادیه اروپا نیز با پیشنهاد فرانسه و آلمان برای برگزاری این نشست مشترک با حضور پوتین، رئیس جمهوری روسیه در میانه ی تنش‌های موجود موافقت نکردند.
-پیش تر ماکرون، تحریم‌های اروپایی علیه روسیه را بی اثر توصیف کرده بود و از رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا درخواست کرده بود تا "چارچوب روابط کوتاه، میان و بلند مدت  با مسکو را به‌شکل بنیادین از نو" تعریف کنند.
-از عوامل مهم تشدید بحران در روابط اتحادیه اروپا با روسیه در ماه‌های گذشته می توان به -مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد سرسخت ولادیمیر پوتین و زندانی شدن وی در بدو بازگشت به روسیه و -همچنین فرود آوردن اضطراری"دروغین" یک هواپیما در فرودگاه مینسک برای بازداشت یکی از منتقدان لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس (مورد حمایت کرملین)، می توان اشاره کرد. 
-بر اساس تحقیقات جدید انتشار یافته در منابع خبری: اعضای "نامحسوس سرویس امنیتی فدرال روسیه (اف اس بی)" در مسمومیت الکسی ناوالنی، مشهورترین مخالف کرملین، نقش داشته اند.

کد خبر 6390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =